Villa Strandvägen och Ystad Saltsjöbad

Sååå, efter lite om och men lugnade jag ner mig från den hemska muntan jag hade i tisdags, drog 8 timmars jobb på onsdagen, för att till sist packa ryggan och dra till Ystad med min fantastiska pojkvän. I julklapp av le boyfriend fick jag nämligen en övernattning på Villa Strandvägen inklusive 5-rätters middag på kvällen och inträde till Ystad Saltsjöbad båda dagarna. Och vilka dagar sen! Det var så otroligt skönt att komma bort och vila ut sig, bli ompysslad och bara ha det lugnt och skönt. Det kändes som att vi varit borta en hel vecka när vi åkte hem dagen efter, och vi var helt eniga om att det definitivt bara var första gången vi var där.

Vi började torsdagen med att checka in, spana i rummet som var enormt för att vara ett hotellrum, och därefter drog vi bort till spaet och spenderade knappt 3 timmar i varma pooler och bastu blandat med kalltunna. Jag var sugen på att ta ett dopp i havet istället för kalltunnan, men herregud bryggan var ju hur lång som helst och jag hade hunnit bli kall innan jag ens kommit halvvägs, så struntade faktiskt i det. Det är bara en kul grej om man har någon att dela det med, och Måns vägrade, hehe.

Vid 18.30 hade vi bokning på middagen och gick därför ner till matsalen där kockarna lagade maten framför oss. Eftersom Villa Strandvägen bara har 4 eller 5 rum så läggs det massor av omsorg på maten och allt går lugnt och stilla till, väldigt behaglig utsikt med andra ord. All personal var otroligt trevlig också, stort plus. Det var en femrätters middag som varade i 4 timmar, där varje rätt hade en förrätt, så totalt åt vi tio olika rätter som var extremt väl komponerade med noga utstuderade smaker. Det var höjdpunkten på hela resan och jag kan ärligt säga att jag aldrig någonsin ätit så fantastisk mat. Måns håller med. Det var magiskt.

Först ut var rödbetsmacarons med chévre; potatispuré med svampröra för min del; samt kaviar på kex för Måns del. Sorry men minns inte deras fancy namn.

Vi fick jättegott egenbakat bröd (för Måns del) och fröknäckebröd till maten.

Tredje(?) rätten var för Måns del anklever, för min del någon sorts ost, med äppelmos och en trevlig sallad med hackad mandel till.

Sparris för min del,  med lök och lökringar, olivolja och svampröra. Sjukt gott!

Detta var också fantastiskt, massa svamp, både stekt och rå, med konfekterat ägg i mitten och en fantastisk buljong till. På toppen var det riven tryffel. Denna och föregående var extra mycket favoriter, men all mat var svingod så det är svårt att ratea.

En av huvudrätterna var biff med lite godsaker till, för Måns del, jag fick den ovan

Ostbricka åt vi också, mums mums mums

Detta var också svingott. Rotselleri är min nya favorit alltså. Fick grönkålschips och hollandaisesås till och dog matdöden så gott det var.

Detta var "förrätten" till efterrätten, en sorbéglass gjord på blodapelsin och yuzufrukt med riven hibiskus över, vilandes på kokosgrädde. Frisk smak och som ni redan gissat, helt perfekt.

Sista rätten visas här, även om jag inte visat alla rätter vi åt. Efterrätten var en bas på vit choklad, mellanlager av jordgubbspuré, överst karamelliserat socker med sesamfrön samt blommor. Till detta stekt mango med mangosås. Så. Jäkla. Gott.

Dagen efter hade vi tänkt gå på yoga, men när klockan ringde 7.45, en kvart innan, så kände vi att vi ville sova mer. Därför hoppade vi yogan, det är inte kul om man ska flänga fram och tillbaka och stressa under semestern för att hinna allt. Det var nämligen så det hade blivit för att hinna med frukosten i så fall, och det ville vi ju inte. Istället blev det en timmes extra sömn innan vi drog oss ner mot frukosten där kocken lagade omelett eller äggröra på beställning. Frukosten var också fantastisk, men jag kände att den var något smal för mig som helst äter helvegetariskt.Gav det som feedback till med så får vi se om de tänker om. :)

Resten av dagen hängde vi på andra våningen på spaet i en av sängarna och läste böcker, åt gott och drack äppelmust med underbar havsutsikt. Vi passade också på att bada i lite fler varma källor och basta innan vi drog oss hemåt väl utvilade och nedstressade.

Så himla värt att starta en ny läsperiod på det här sättet, det ska vi definitivt göra om! Vi fick ju vars en behandling av Måns föräldrar i jul, dessvärre var det fullbokat så nu måste vi ju "tyvärr" åka tillbaka vid annat tillfälle för att utnyttja dessa. Attans va?