Yoga-konsultation

Checka in detta instagramkonto om du älskar fotografi och yoga. Hennes bilder är amazing. Bildkälla: Nude Yoga Girl
 
Åh, jag var på en yoga-konsultation idag. Jag är helt frälst i Fredriks yogapass på Actic Olympen, bästa yogan jag varit på. Så härlig stämning och jag går därifrån alldeles mör i vartenda muskel i hela kroppen, alltid lika nöjd. Vem sa att yoga inte är jobbigt? Jag orkar för tusan knappt cykla hem när vi är klara, och att bära saker typ träningsväskan ska vi inte tala om, haha! Fredrik hade i alla fall konsultationstider den här veckan, och jag hade turen att skriva upp mig på en tid vilket alltså var idag. Detta inlägg är egentligen mest för min egen del, för att komma ihåg allt vi gick igenom och pratade om.
 
En timme där vi gick igenom hållning, yogapositioner jag tycker är trixiga samt tips på effektiv cardio som inte innebär löpning eller cykel, hann vi med. Jag har alltid, i all träning jag hållt på med, haft problemet att jag svankar. Så även i yogan alltså. I, för mig, lätta yogaposer kan jag korrigera det enkelt, men när det blir svårare poser så blir det mer att tänka på och då är det lätt att glömma bort svanken. Om jag ställer mig i bergets position måste jag tänka på att aktivt skjuta fram höfterna/dra in rumpan för att svanken ska komma ut, och dra in hakan (tänk "nu ska jag klämma fram en dubbelhaka") för att inte få gamnacke. Samtidigt måste jag tänka på att sträcka upp ryggen/få bak axlarna något. Öra, höft, knä och häl ska bli en spikrak linje. Detta måste jag sen tänka på i allt jag gör: sitta vid datorn, rida, träna, you name it.
 
Vi började i barnets position där jag liksom krummar ryggen mitt på/uppåt skulderbladen. Musklerna där vill inte riktigt ge med sig vilket gör det jättesvårt att slappna av och få en lång och rak rygg. Jag ska be någon att trycka mitt på ryggen relativt hårt så att jag blir rakare.
 
Vi kikade också på runners launch där jag ska tänka på att ha foten rak och pressa uppåt/framåt med hälen för att få en lång och rak baksida. Mina hamstrings och vader är rätt stela vilket är mitt stora problem. Detta visar sig också när vi tittar på downward facing dog. Jag trodde att jag gjorde fel med överkroppen/armarna och att det var min ryggs oförmåga att bli rak som gjorde att den var svinjobbig, men vi kom fram till att det jobbiga är att baksidorna på benen är för stela/ostretchiga och att det är det som gör det jobbigt. Det är lättare att stå i posen om jag har fötterna närmre händerna, men då blir jag rundare över ryggen (vilket är ok enligt Fredrik), och jag får en snyggare rygg om jag har benen längre bak men då blir det mycket jobbigare för benen.
 
Vi kikade också på serien downward facing dog -> hög planka -> låg planka -> upward facing dog -> downwardfacing dog och jag fick ett tips på att när jag gör upward facing dog så kan jag börja liggandes platt på mage. Därefter sätta i tårna och pressa dem mot knäna, svanka (ok här!) och dra upp rumpan och sedan rulla ryggen över i en upward facing dog. Mitt i rullningen blir den väldigt platt pga musklerna mitt i ryggen som inte riktigt hänger med (samma som stör i andra poser), och denna övning ska vara bra för att försöka lossa på detta.
 
En sak med händerna jag måste tänka på (utöver att aktivera dem, det vill säga spänna och aktivt sprida ut fingrarna) är att försöka få dem platta. Jag sitter så mycket med händerna runt en datormus eller med en penna i handen, att det nästan är svårt att inte kupa dem även när jag trycker dem mot marken i vissa poser, eller bara ska spänna och aktivera dem i andra sorters poser.
 
Vad gäller min låga planka och övergångar till låg planka så ska jag tänka på att inte "tappa huvudet"/få gamnacke, utan att titta ett par decimeter framför mig ner i golvet och tänka "lång ryggrad". Också tänka på att skulderbladen inte ska komma ihop för mycket (det var detta med musklerna i ryggen som jag har dålig kontroll över ...).
 
Cardion vi körde i slutet var basically 40 mountain runner, 10 knäböj med hopp emellan, 10 burpees. Fort men noggrannt ska det gå och utan vila emellan. Denna serie gånger tre så kommer jag ha bra kondition på nolltid. Idag pallade jag hälften innan jag dog. Fyfan för burpees, haha!
 
Detta var så jäkla grymt i alla fall. Har alltid velat göra yoga själv med instruktör för att bli bättre, och nu har jag chansen. Funderar starkt på att försöka få in en eller två  PT-yoga-timmar i månaden i min budget. Så tråkigt att det är så dyrt bara, var ska jag få de pengarna ifrån liksom? Men herregud vilken dröm, speciellt med en så fantastisk instruktör. Man kunde också boka mindre pass (minst 4 personer) där man då också får mer individuell hjälp under timmen (också betydligt billigare). Åhh, jag vill, haha. Så taggad.
 
Anledningen till att jag håller på med yoga - utöver att det är så avslappnande och grym helkroppsträning - är att en av mina största rädslor är att bli stel och ha onödiga krämpor när jag blir gammal. Jag tänker att yoga ska hjälpa mot det (förutsatt att en inte slutar med det såklart, allt måste ju underhållas, precis som att kondition är en färskvara är ju allt annat kroppsligt det också). Tänk att få vara frisk och rörlig även när en är gammal. Vilken dröm och vilket privilegie.