Min guide till Tradera - Del 1: hur du säljer

[detta inlägg är inte sponsrat, jag är bara väldigt nöjd med Tradera och Dreams]
 
I början av året började jag så smått rensa bland alla mina ägodelar. När vi flyttade i november förra året insåg jag hur mycket prylar jag hade och hur otroligt svårt det var att skiljas från till och med skräp som gamla glasflaskor. Inte konstigt att min garderob flödade över av kläder när jag inte ens kunde skiljas från en sliten och fläckig gammal H&M-tisha?!
 
När jag väl börjat fundera över detta och började jobba på att släppa det emotionella bandet som jag skapat till alla mina prylar så började jag så smått sälja främst kläder på Tradera. Det var (är!) snabba och enkla pengar som snabbt växte och som jag stoppade in på ett konto hos Dreams, vilket gör det hela ännu roligare eftersom det är så enkelt att se vad man sparar och samtidigt "make dreams come true". 
 
Tradera finns för alla platformar. Bild via Tradera.
 
Nu börjar vi närma oss slutet av året och jag har tjänat in väldigt många tusenlappar - vilket är sjukt häftigt, speciellt eftersom jag inte saknar en enda pryl (ärligt talat minns jag knappt vad jag har sålt, vilket bara är ännu ett bevis på att prylarna inte betydde något egentligen).
 
Vet ni dock vad det bästa är? De allra flesta av oss har alldeles för mycket prylar som vi inte behöver eller använder - som helt enkelt bara ligger och skräpar - så ni kan göra precis samma sak! Här kommer därför mina bästa Traderatips, steg för steg, när det gäller att sälja.

1. Rensa ut. Detta kan man göra på olika sätt. Jag brukar välja ett område i taget, till exempel när det gäller kläder så ta inte hela garderoben på en gång om den är väldigt stor eller om du vet med dig att du tröttnar snabbt på nya projekt. Välj då hellre en kategori inom området, till exempel byxor eller "skor" och rensa då endast bland alla skor du äger. Jag har skrivit mer om hur man rensar effektivt enligt "de fyra S:en" här.
 
Såhär kan det se ut när man rensar enligt de fyra S:en.  
 
2. Ta ordentliga bilder. När du väl bestämt dig för vad som ska säljas så gäller det att marknadsföra föremålen på bästa sätt. Du kan maximalt ladda upp fem bilder på en annons på Tradera, se till att använda alla de fem bilderna, det vill säga: ta många bilder ur alla möjliga vinklar på föremålet. När jag säljer kläder tar jag alltid en helhetsbild framifrån, en helhetsbild bakifrån, bild på lappen som berättar storlek, märke och material, samt 2-3 detaljbilder på till exempel sömmar, knappar, stickning och så vidare. Vill du använda fler bilder kan du göra collage av dem, på så sätt får du in fler. Det är viktigt att det är bra, helst naturligt ljus, samt ordentlig skärpa. Bakgrunden bör vara ljus och neutral, helst helvit. Undvik blixt. 
 
Den bästa bilden är alltid tagen i dagsljus utan lampor och blixt. Då syns både färg och ev. mönster bäst och köparen får en rättvis bild av plagget. 
 
3. Ordentlig rubrik. Rubriken är viktig då det är den som hjälper din annons att synas via sökfunktionen. Du har 80 tecken att använda i rubriken - använd så många av dem som möjligt. Om du säljer en vit t-shirt, skriv då inte bara "vit t-shirt" i rubriken - skriv istället "Vit t-shirt, Acne, stl S, 50% siden, 50% bomull, kortärmad, nästan ny" (eller vad som nu passar in på prylen). Ni hajjar? Helt plötsligt så vet köparen så himla mycket mer utan att ens ha klickat in på annonsen och chansen att fånga någons intresse är så mycket högre. 
 
Exempel på en dålig vs bra rubrik
 
4. Ordentlig beskrivning - inklusive rubrik. Precis som det är viktigt med ordentliga bilder och rubrik, så är beskrivningen också viktig. Skriv ner allt som kan vara av intresse för köparen: färg (det är inte alltid självklart utifrån bilder),  storlek (gärna exakta mått om storleken avviker från de normala måtten för storleken), material, märke, eventuella defekter (det är viktigt att vara ärlig eftersom köpare kan sätta betyg på dig, och har du för dåliga betyg finns det risk för att folk undviker att köpa från dig - du kan dessutom bli avstängd efter för många dåliga betyg). Det kan också vara bra att skriva om du är rökare eller har djur hemma. Många skriver också att de avstår allt ansvar från att de lämnat in varan hos fraktbolaget, att de vill ha betalning inom x antal dagar från avslutad auktion, eller annan information de tycker är viktig. 
 
5. Frakt - välj så förmånligt som möjligt. Frakten räknas ut beroende på fraktbolag, dimensioner på paketet samt vikt. Därför är det perfekt om man har en köksvåg hemma. När du sätter frakten är det viktigt att du inte bara slänger in en siffra utan faktiskt räknar på det, annars riskerar du att behöva betala ur egen ficka av det som saknas för frakten. Fundera också på om du är redo att frakta utomlands? Posten har en portotabell där du lätt kan se vad det kostar att skicka prylen - tänk på att skrymmande paket kostar två frimärken extra! Man kan också köpa färdigfrankerade paket, men tänk hela tiden på att försöka få frakten så billig som möjligt - då är chansen större att folk vill köpa. Det är till exempel onödigt att köpa ett färdigfrankerat Small-paket för 35 kronor för att skicka ett linne när du lika gärna kunnat packa det i en liten plastpåse och kommit undan med två frimärken för 14 kronor. Det låter lite i prisskillnad, men alla kronor gör skillnad, både för dig som säljare och den som funderar på att köpa. Om paketet blir väldigt stort eller väldigt tungt kan det vara förmånligare att använda någon annan än Postnord, min favorit är då Schenker. Du kan smidigt boka frakt via Tradera när varan väl är såld och betala frakten på några få klick, sen är det bara att klistra på fraktlappen på paketet och lämna in hos närmsta ombud - hur smidigt som helst! Om du är osäker på vad du ska ta i frakt så kan du ta hjälp av Traderas egna fraktkalkylator - bara skriv in vikt och dimensionerna på paketet så får du snabbt ut fraktkostnad från olika fraktföretag. Man kan också sätta fri frakt, vilket innebär att du som säljare står för fraktkostnaden (dock kan det fortfarande vara bra för egen del att veta vad frakten kommer gå på - tråkigt om du säljer skor för 50 spänn och sen måste betala 59 kronor för frakt, då har du ju gått back 9 kronor). 
 
6. Emballage. Så kommer vi till att faktiskt packa prylen. Beroende på vad det är så kan den behöva olika mycket vaddering och olika sorters emballage. De flesta klädesplagg brukar jag skicka i helt vanliga plastpåsar, typ Ica-matkasse (obs, se till att den är ren!). Skickar jag skor försöker jag skicka dem i skolådor, skickar jag ömtåliga saker som teknik eller porslin ser jag till att packa in det väl i tidningspapper och/eller bubbelplast och sedan ner i en kartong. Ett bra tips är att göra ett så kallat "skaktest", det vill säga, när du väl packat ner prylen så skaka paketet - prylen ska ligga helt still och inte röra sig. Det är överflödigt att köpa kartonger, paket eller brev för att skicka saker - använd vad du har hemma. På din höjd behöver du köpa tejp. Jag har dessutom en sån "tur" att jag bor med två prylgalna människor som frekvent hämtar ut nya paket från posten. Då passar jag på att spara emballaget till dessa prylar för att återanvända när jag väl sålt något. Med andra ord: spara allt som går att använda som emballage!
 
Såhär ser det ofta ut på söndagskvällarna när jag packar ihop de kläder som blivit sålda just denna vecka. Dator med köparinformation, sax, tejp, bläckpenna, diverse papp- eller plastpåsar att packa i, samt klisterlappar som jag skriver adress på (fick dem gratis i somras, annars hade jag förmodligen försökt skriva direkt på paketen eller klippt ut små ark från vanligt A4-papper som sedan tejpats fast på paketet). Glöm inte porto!
 
7. Utropspris? Fast pris? Hjälp! Så kommer vi till att sätta pris för din pryl. Fundera på vad du gav när du köpte den. Vilket skick är prylen i nu? Om du inte har en aning om marknadspriset så försök att göra lite research och se vad andra tar för liknande pryl. Alternativt kan du sätta utropspris från 1 krona och se var det landar (gör detta endast på saker som du vet kommer komma upp i värde, till exempel en iPhone kan du lätt lägga ut för 1 krona och folk kommer buda upp den till vad den är värd). Tänk på att allt du säljer för under 3 kronor går du back på då Tradera tar ut en provision på alla sålda objekt där minimiprovisionen är 3 kronor. Man kan också sätta ett fast pris, eller både ett utropspris och ett "köp nu"-pris. Dessutom kan du sätta ett reservationspris, så om buden inte överstiger det priset så säljs inte prylen. Det kan vara bra att veta. 
 
8. Slutdatum. Så, när ska man sätta slutdatumet för auktionen då? Själv sätter jag alltid slutdatum en söndag, helst mellan 18-21 då det är tidpunkten när flest människor är både vakna och har tid att sitta och "vakta" din auktion. Du får helt enkelt störst chans att sälja varan till bäst pris om du har slutdatum denna tidpunkt. Du måste betala extra om du vill välja tid själv, mitt tips är därför att lägga upp annonsen samma tidpunkt på dagen som du vill att den ska gå ut. Utöver detta försöker jag också sätta utgångsdatum precis vid löning, det är nämligen då människor är som mest benägna att spendera pengar och chansen att buden triggas upp på din vara är större. Jag undviker alltid att ha slutdatum veckan innan löning, men detta beror ju helt på vad du har för krav på köparen - för min egen del vill jag ha betalning inom 3 dagar från avslutad auktion om inget annat är överenskommet, och därför undviker jag utgången auktion veckan innan löning då folk generellt har "slut på pengar" denna vecka. 
 
9. Good manners. När du genomfört en affär kommer dels du själv som säljare att kunna sätta ett omdöme på köparen, men köparen kommer också kunna att sätta omdöme på dig som säljare. Har du för dåligt omdöme finns risken att folk inte vill köpa av dig eftersom dåligt betyg oftast betyder att man är omständlig, bråkig och opålitlig. Det är därför viktigt att du är trevlig, är snabb på att svara, ger korrekta varubeskrivningar och inte tar alltför lång tid på dig att skicka iväg varan du sålt (skicka dock inte innan du ser att varan är betald!). 
 
Såhär ser min omdömessida ut på Tradera (saxat lite kommentarer). Detta är alltså vad köpare och säljare har gett mig i omdöme, och man kan se både över total tid och i tidsintervall. 5 är högsta siffran man kan ge i omdöme och det finns olika kategorier man kan sätta olika omdöme på (till exempel kan kommunikation, objektbeskrivning och fraktkostnad vara bra, men personen tog extremt lång tid på sig att skicka iväg varan vilket ger dåligt omdöme på leveranstid). Man kan också lägga till en kort kommentar i fritext om man vill. Man kan också ge negativa omdömen, dessa ger man dock i regel bara om betalning uteblir, varubeskrivningen är extremt dålig (t.ex. lovade en ny oanvänd tröja och köparen fick en fläckig och trasig gammal trasa) eller liknande.
 
10. Bra att veta: Tradera tar 10% i provision, dock minst 3 kronor och max 150 kronor, per plagg. Fakturan kommer i slutet av månaden, så innan du sätter sprätt på alla pengar du tjänat bör du spara det som krävs för att betala din faktura. Jag tycker trots provisionen att Tradera är mer värt än säljgrupper på Facebook som ju är gratis, här håller nämligen Tradera reda på allting och du alla kan direkt se vilket som är den senaste och gällande budet, plus att du har en större köparkrets att nå ut till. Tradera känns oftast också tryggare både för köpare och säljare om man är ny på att köpa saker av privatpersoner över nätet. 
 
Vilka är dina bästa tips? Lämna gärna en kommentar!
Tradera - Traderaguide - enkla pengar - minimalism - sälja - tjäna pengar
1
Anonym

Mycket bra guide! 😄 älskar tradera men detta var mycket bra att tänka på! 👍🏼👍🏼👍🏼