Raketforskar-frisörer och hårtrams

Detta hår snart ett minne blott 
 
Måste bara berätta, för jag är alltid lika fascinerad av människor som inte behandlar sina kunder med respekt och glada miner. (jag kommer nu raljera lite kring frisöryrket och frisörer, det betyder inte att jag tycker att alla frisörer är dumma i huvudet eller att frisöryrket är mindre värt än något annat jobb #inteallafrisörer osv)
 
Bokade tid hos en frisörsalong här i Lund för att klippa håret, då jag efter noggrannt sökande hittat en som "bara" tog 370 kr för att klippa det rakt av utan någon speciell frisyr. Eftersom jag har väldigt långt hår blev jag tipsad av en vän om att donera håret så att det kan användas till peruker för människor med sjukdomar som gör att de tappar sitt eget hår. Då jag tycker att detta var en fantastisk idé googlade jag upp en bra länk och tydliga instruktioner, vilket jag bifogade som kommentar på onlinebokningen. Bad dem ringa mig om det var något som var oklart.
 
Det man gör är alltså att fläta håret i ca 5 flätor (istället för en stor), därefter sätter man i ett gummiband precis under längden man klipper på. På så sätt får du med så mycket längder som möjligt och inget hår går förlorat, vilket det gör om du bara gör en stor fläta längst bak (då kommer du tappa längder på sidorna). 
 
Så ringde frisören alltså upp mig några dagar innan då de sett min bokning och i telefon ba "asså du fattar väl att vi inte har tid att stå och fläta ditt hår om det ändå ska klippas av sen" och "ja men det går ju inte att göra fem flätor och klippa av, då blir det ju hål i ditt hår" (hål?!?!) (men en fläta som klipps av eller möjligtvis två gick tydligen bra och gav inga hål??) (alltså på riktigt, hål??? what?) och så en himla massa suck, pust, stön och mera suck hela tiden (citaten ovan läses med en röst som antyder att du tycker att kunden är lite lätt dum i huvudet). Alltså, på riktigt, de var så himla besvärade över dessa flätor som skulle klippas rakt av och framförallt var det en otrevlig stämning i telefonen. De gjorde allt för att få mig att känna mig besvärlig. 
 
På riktigt, jag blir så himla irriterad. För det första, du är frisör, inte raketforskare - det är inte så himla svårt som du försöker göra det till (jag hade gjort det själv om jag hade kunnat klona mig)! För det andra, antingen så säger man "ja, men det går bra, detta löser vi!" med glada miner och försöker inte prata ner kunden, eller så säger man "nej, tyvärr gör vi inte detta utan du får dessvärre söka dig någon annanstans". Jag hade till och med kunnat tänka mig att fixa flätorna hemma och sen bara dra dit för att jämna till topparna, om de bara frågat snällt. En låtsas inte att en kan tänka sig att göra det samtidigt som en försöker övertala kunden att det "inte går". Raka puckar tack, det sparar både dig och mig tid (då hade vi sluppit ett tiominuterssamtal där båda två var lätt irriterade när vi lade på luren och där det dessutom slutade utan en bokning). 
 
Förstår på riktigt inte människor som bedriver verksamhet och sedan inte försöker ta hand om sina (potentiella) kunder utan istället gör allt för att de ska känna sig dumma och jobbiga. Skäms.