ett år med roaccutan/isotretinoin

 
Nu har jag ätit min andra kur utav isotretinoin och avslutade den dagen innan min födelsedag, det vill säga för en och en halv vecka sedan. Min hy har blivit jättefin, men vet ni, när läkemedlet verkligen fungerar och huden blir flawless så börjar en reta sig på småskavanker (typ EN finne blir världens undergång) trots att jag mycket väl vet hur fint det egentligen är. Knasigt hur hjärnan fungerar och hur snabbt en glömmer. 
 
I alla fall. Har haft mycket problem med torra slemhinnor under denna kur, men tack och lov kunnat träna och röra mig som vanligt under hela kuren. Nu åt jag visserligen den lägsta möjliga dosen som en kan göra, så det bidrar säkert, men till skillnad från första avslutade kuren så är jag väldigt nöjd denna gång. Min hy är dock galet torr och liksom flagnar mest hela tiden, är livrädd för att den ska "gå sönder" för att jag råkar typ le för brett så som den gjorde under första kuren, det har dock inte hänt hittills och nu när jag inte längre äter medicinen så borde det ju vara lugnt. Längtar tills medicinen gått ur kroppen och huden förhoppningsvis går till normalt tillstånd (utan acne och perioral dermatit!).
 
Nu hoppas jag innerligt att jag inte behöver mer medicin. Är så galet trött på alla biverkningar, jag har ätit medicin i över tio år med uppehåll endast några månader åt gången, så jag vet knappt hur min kropp fungerar utan diverse biverkningar. Det suger.
 
Men, jag hoppas verkligen att denna gång är den gången jag får veta. Att detta var sista gången jag behövde äta medicin för att min hy är kass. Fyfan vad skönt det hade varit. Är så saligt trött på alla svampangrepp som doxyferm var orsak till, och är innerligt trött på enormt torra och sköra slemhinnor som roaccutan/isotretionoin gett mig. Nu vill jag ha en frisk kropp utan bölder i ansiktet. Är det för mycket begärt?! Jag hoppas inte det.
2
Ida

Hej Josefin,

vad glad jag är att jag hittade hit! Googlade roaccutan och hittade till din blogg.. Jag har förstått att du också haft problem i många år.. detta är min 3e omgång roa och är inne på min 5v.. Hur mår du nu efter behandling och hur har hyn hållt i sig?

Jag ser att du håller på med ridning, det gör jag med men har inte hållt på lika länge som dig. skoj! :)

ha det fint/ ida

Svar: Hej Ida! Min hy har för en gångs skull hållt sig fin efter den här sista kuren, det är första gången som det inte blossar upp igen efter 2 månader. Min hy är jättefin och har varit ända sedan jag slutade i mars/april, hoppas verkligen det fortsätter så. Jag hade inga finnar/blåsor alls under sista tiden när jag år roaccutan, och det är klart att det dyker upp några enstaka finnar (speciellt vid mens) nu, men inte tt spår av perioral dermatit eller acne, bara helt normal hy som får en finne nån gång ibland. Jätteskönt, tror att det beror på att jag äntligen kommit förbi puberteten och åren därefter där hormonerna kanske är lite extra bångstyriga (om jag får gissa). Håller tummarna för att det löser sig och blir bra för din del också. Kram!
Josefine Myllenberg

Sanna

Heej! Hittade in på din blogg då jag nyss påbörjat behandling med Isotretinoin, och letade efter andras erfarenheter av medicinen! Jag äter faktiskt också låg dos, men inte lika låg som du åt: 20 mg/dag.

Jag ser att du har fått jättebra resultat, och du ser så fin ut! Jag tänkte fråga dig om du har kvar några biverkningar efter avslutad behandling? Att din hud fortsatt vara känsligare för solen till exempel?

Ha det så bra! /Sanna

Svar: Hej Sanna, förlåt för sent svar! Jag har faktiskt inga biverkningar kvar nu vad jag vet (har ju ätit medicin i princip 10 år i sträck, så lite oklart...), men det tog lite tid att bli av med vissa av dem. Jag tror att jag har naturligt väldigt torr hy (igen: svårt att säga när jag ätit medicin sedan jag kom in i puberteten, det KAN ju vara biverkningar som är kvar..? men tror inte det). Jag känner mig inte alls känslig för solen, nrmalt har jag en hy som blir brun direkt, men med isotretinoin blev jag snabbt röd efter det bruna, det är dock något som försvunnit med medicinen, så inga biverkningar kvar där. Nu blir jag bara brun igen :) Det som tog längst tid var känsligheten för ljuskällor, tror det tog över ett halvår innan det blev bättre, men idag känner jag mig jättebra och vad jag vet är jag biverkningsfri :) Håller tummarna för att det blir bra för dig och att dina biverkningar försvinner! Kram!
Josefine Myllenberg