Första PT-passet

 
Idag har jag haft mitt först PT-pass. Första 20 minuterna gick mest åt till att prata och göra en bodyscreening (resultatet ser ni på bilden). De resterande 40 minuterna övade vi teknik i knäböj då jag varit osäker på om tekniken är tillräckligt bra. Jag fick en hel del tips om hur jag ska utföra dem samt öka rörligheten i mina vader då de är mitt största problem till att utföra korrekta knäböj. Grejen är att jag bara kan gå ner helt korrekt fram tills 90 grader vinkel i knäet (och en knäböj ska gå djupare än så), därefter släpper jag ryggen (krummar med ryggen eller faller fram med bröstet) för att inte lyfta på hälarna. Detta beror alltså enbart på att vaderna inte är vana och inte riktigt vill "ge efter", eller hur jag nu ska uttrycka mig. 
 
Lösningen är att göra många knäböj utan vikt (perfekt uppvärmning för övrigt). Utan vikt gör det inget om jag faller framåt/tappar ryggen och kan då koncentrera mig på att gå ner hela vägen. Efter ett par stycken, när kroppen börjar bli varm, blir det lättare att hålla ryggen och jag kan göra ett antal till. Enligt min PT blev det bättre för varje knäböj jag gjorde under uppvärmningen, så vaderna ger sakta med sig och ju vanare kroppen blir desto bättre kommer det att bli.
 
En annan sak är att stå rakt och böja överkroppen och ryggen framåt för att ta tag med händerna vid tårna. Därefter böjer jag på benen och håller ryggen rak och går sakta ner i en korrekt knäböj - hela vägen - med rak rygg och hälarna i golvet, utan att släppa tårna med händerna. Jag ska så pass långt ner att jag nästan sitter med rumpan på golvet (nästan!). Ryggen ska vara rak uppåt och armarna ska därmed vara raka. Detta är svårare än det låter eftersom man gärna tappar balansen ifall man inte lyfter på hälarna. Det gick dock till sist, men herregud vad svårt det var innan jag hittade balansen.
 
En sista grej jag kan göra för att "stretcha" vaderna är att sätta mig i knäböjsposition med en stolpe, hålla fast den och sedan luta tyngden först på ena benet och sedan det andra, hela tiden med knäet över foten och i detta fall ska det även framför tårna så långt som det bara är möjligt. 
 
PT:n sa att jag kan lägga två tunna vikter på golvet och ha hälarna på dem för att komma upp lite och kunna gå djupare utan att tappa ryggen. Dock ska man veta att detta inte tillför något till rörligheten utan är ungefär som att måla ett läckande rör för att stoppa läckandet i det avseendet. Därför kom vi fram till att jag gör dessa övningar för att förbättra rörligheten, och sedan när jag kör själva träningsseten med vikt så går jag inte djupare än att jag kan göra övningarna korrekt. Det känns bra eftersom jag då kommer kunna köra djupare med tiden, men samtidigt träna med vikt nu också. 
 
Just nu är benen helt darriga trots att vi nästan bara körde knäböj utan vikt och därefter endast med 20 kilo stång utan ytterligare vikter. Det blev så himla många repetitioner för att få tekniken att sitta ju. Är grymt taggad på nästa (och det sista) PT-pass som är på fredag. Då hoppas jag att vi går igenom tekniken på marklyft och styrkevändningar också, så känner jag mig förhållandevis säker själv i gymmet sedan. 
PT - actic - gym - personlig träning - träning