Nyttiga frukostar

- @ 2013-02-22 | 14:04:00
"Hej. Jag gillar verkligen din blogg, blir inspirerad att allt du skriver.. Jag undrar om du bakar difröknäcke själv, om inte vilket märke köper du? Ge gärna mer tips på nyttiga frukost och mellanmåls alternativ. Kram"
 
Eftersom jag blev ombedd att ge er lite tips på goda och bra frukostar och mellanmål ska jag försöka ge er några, och jag gör det i två delar med start på bra frukostar. Frukosten brukar dock vara ganska individuell och alla äter den olika, och vissa äter den inte alls. Alla sätt är ju bra utom de dåliga, ellerhur? Därför ger jag en stor virtuell utskällning till alla er som inte äter frukost alls. Det är jättedumt att skippa frukosten, speciellt om man sedan vill låta bli att småäta under dagen av olika anledningar. Frukosten är viktig, den brukar kallas dagens viktigaste mål av den enkla anledning att den sätter igång dig på morgonen.
 
Efter 8 timmars fasta under natten skriker kroppen efter näring, så ät frukost med er, hur ska ni annars orka med hela förmiddagen fram till lunch? Om ni skippar frukosten för att ni mår illa på morgonen så är det ännu sämre. Jag förstår mycket väl att man inte vill äta på morgonen av den anledningen, kroppen mår inte bra för att den fastat så länge. Dessutom är blodsockret lågt vilket inverkar speciellt negativt på er som äter riktiga "sockerdieter" (mycket och snabba kolhydrater). Det kan hjälpa att dricka ett glas saft eller juice, eller något annat sött för att bli av med den känslan, så att man sedan kan äta. I värsta fall är det bättre att äta lite än inget alls. För att minska illamåendekänslan som kommer sig av lågt blodsocker kan ni försöka skippa/äta mindre och långsammare kolhydrater i ert sista mål på kvällarna.
 
Såååå, lite tips på bra frukostar (enligt mig, min högst personliga åsikt), är frukostar man känner sig mätt på, som är goda, som ger vitaminer och näring och bra energi. Blanda gärna från alla tre näringskällorna. Fett och protein gör i huvudsak att man känner sig mätt längre, medan kolhydrater främst ger lätt energi. Det enda essensiella (livsviktiga) näringsämnet är dock protein, fett och kolhydrater överlever man utan även om jag är av åsikten att man gör bäst i att äta lite av varje. Kolhydrater brukar jag främst hitta i frukt, bär och grönt vad gäller frukosten. Fett hittar vi till exempel i avokado och frön. Protein hittar man främst i ägg och frön.
 
Att äta till frukost:
Avokado
Avokado innehåller massor av nyttigheter och bra omättade fetter. Den ger nästan 20 viktiga näringsämnen som bland annat fiber, folsyra, vitamin B, C, E och K, omättat fett (som hjälper till att sänka kolsestrol) med mera. Den har höga värden av kalium och essensiellt mineral som är nödvändigt för en normal hjärt- och muskelfunktion. Avokado fungerar också som "näringsbooster" då den hjälper kroppen att absorbera mer fettlösliga näringsämnen som till exempel alfa- och betakaroten och lutein. Är god att äta med lite citronpeppar, keso, kaviar, skagenröra eller annat liknande.
 
Fröknäckebröd
Bakar jag själv, receptet hittar ni här. Sålänge frömängden är densamma så kan man trixa och byta lite som man vill för att ändra smak. Är jättegoda att äta som de är, som ost"kex", eller som vanligt knäckebröd med massor av pålägg. Det finns många hälsofördelar med frön. De har bland annat en renande funktion då de tar med sig slaggprodukter ut ur kroppen. De är också bra för magen då de är fullproppade med fibrer. Dessutom sänker de GI (glykemiskt index, det är ett index på hur snabba kolhydraterna i livsmedlet är) på annan mat du äter.
 
Smoothie
Det är enkelt och jäkligt gott med smoothie. Man gör det på frukt och/eller bär och mjölk/kvarg/yoghurt/äggvitor, man kan blanda lite som man känner för och beroende på vad man gillar för smak, konsistens och vad man vill ha för näringsämnen i sig. Frukt och bär är enligt min åsikt bra kolhydrater även om de är förhållandevis snabba, och dessutom innehåller de massor av vitaminer och antioxidanter som är viktiga för vår kropp. Ät obesprutat, vi vill ju inte ha in gift i systemet!
 
Fil/yoghurt med müsli/bär/frukt
Personligen föredrar jag fil eftersom den inte är så söt, men det spelar ingen större roll. Yoghurt och filmjölk innehåller probiotiska bakterier som hjälper till att hålla magen i styr genom att de överlever den sura miljön i magen och sedan stannar i tarmarna där de motverkar dåliga bakterier. Jag brukar ha i bär och frukt och/eller müsli. Müsli innehåller oftast mycket fibrer för magens skull och består oftast främst av kolhydrater som havregryn, honung, bär/frukt osv. Müslin bör man dock göra själv då den annars tenderar att innehålla otroligt mycket tillsatt socker i köpt form. Är jättegott att ha kanel på!
 
Omelett
Görs på ägg och eventuellt lite grädde/mjölk/vatten samt kryddor. Man kan ha vilka tillbehör man behagar, till exempel bacon, keso, sallad, svamp, ost osv. Ägg är ett riktigt bra livsmedel fullt av protein. Visste ni att man kan överleva helt på bara ägg om man också ser till att ha en C-vitaminkälla? Ägg innehåller nämligen all näring vi människor behöver, utom just tillräckligt med C-vitamin.
 
Annat man kan äta till frukost: nyttiga pannkakor, frukostbullar, kesoplättar
Titta gärna i kategorin recept, bland alla kakor och onyttigheter lovar jag er även nyttigheter, och den uppdateras regelbundet när jag finner nya roliga recept!
 
Att dricka till:
Mjölk innehåller många vitamineral och framförallt kalcium. Dessutom är det galet gott.
Egenpressad juice innehåller mycket C-vitamin och är himla gott. Dessutom innehåller det 0 konserveringsämnen och du slipper tillsatt socker.
Grönt te innehåller mycket antioxidanter som är bra för kroppen. Byt ut kaffet mot te, te innehåller också koffein!
Vatten med citron eller äppelcidervinäger är gott, innehåller ingen energi och sägs även kunna boosta din metabolism. Du får i dig lite C-vitamin av citron, och vatten är något som din kropp ständigt behöver för att kunna sköta alla processer.
 
Som sagt tycker jag det viktgaste är att man faktiskt äter, sen är det ju alltid bra om man försöker få i sig lite av varje och undviker E-ämnen och sånt skit så långt man kan.
 
två sista bilderna via weheartit


KOMMENTERA HÄR


- Min blogg är inte en reklampelare! Vore därför tacksam om ni skriver personliga kommentarer istället för att spamma reklam om din egen blogg. Sådana kommentarer kommer tas bort och jag kommer inte ens att besöka din blogg, så det är totalt onödigt.

- Jag vill inte följa dig via Bloglovin'! Nej, det vill jag verkligen inte. Jag följer bara de bloggar jag finner intressanta (och då använder jag inte ens Bloglovin), så våga inte skriva en kommentar i stil med "ska vi följa varandra?". Sådana kommentarer kommer att tas bort och jag kommer inte ens bemöda mig med att besöka din blogg.

- Var trevlig, och ska du kritisera; ge mig konstruktiv kritik! Jag vill inte ha barnsliga, avundsjuka och omogna kommentarer, var trevliga istället. Det vinner alla på. Du får hemskt gärna kritisera, men ge mig då konstruktiv kritik så att jag vet hur jag ska bättra mig! Alla kommentarer jag anser vara elaka och otrevliga kommer att tas bort.





Namn

E-post

URL

Kom ihåg mig



Trackback

Sidan ses bäst i Firefox med upplösningen 1280 x 800. Din skärm-
upplösning är .

Jag har totalt haft besökare sedan 1 januari 2010. Denna veckan ligger antalet besökare på och just nu är online. Följ mig med bloglovin så håller du lättare koll på mig!

Vill du veta mer om mig bakom bloggen eller vill du ha kontakt med mig? Se länkarna högst upp till vänster på bloggen.




RSS 2.0




























Copyright by Josefine Myllenberg, Myllenberg.se
All rights reserved
©